شید گلخانه ( توری سایبان)

جهت مصارف گلخانه ای و باغبانی - محافظت از انواع دام و طیور و آبزیان - ایجاد محوطه، پارکینگ و فضاهای ورزشی

شید گلخانه ( توری سایبان)

جهت مصارف گلخانه ای و باغبانی - محافظت از انواع دام و طیور و آبزیان - ایجاد محوطه، پارکینگ و فضاهای ورزشی

۸ مطلب در آبان ۱۳۹۸ ثبت شده است

چهارشنبه, ۲۲ آبان ۱۳۹۸، ۱۱:۲۸ ق.ظ

توری حصاری و کاربرد آن

زمینه های کاربرد توری حصاری:

-  حصارکشی باغ ها و مزارع

-  محافظت از نهال ها و درختان

-  نگهداری از دام و طیور

-  محصور کردن کارگاه های ساختمانی و محوطه‌سازی

--------------------------------------------------

مشخصات توری حصاری:

عرض: به سفارش مشتری (از عرض 1 تا 12 متر)

طول: به سفارش مشتری

رنگ: به سفارش مشتری (زرد-سبز-قرمز-پرتقالی)

--------------------------------------------------

برای کسب اطلاعات بیشتر می توایند به این سایت مراجعه بفرمایید.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۲ آبان ۹۸ ، ۱۱:۲۸
mehran valizadeh
شنبه, ۱۸ آبان ۱۳۹۸، ۰۲:۱۷ ب.ظ

کمبود عناصر مواد غدایی در درختان میوه

مقدمه:
تمامی موجودات زنده این کره خاکی از جمله گیاهان برای رشد و نمو و ادامه حیات خود، نیاز به مواد غذایی دارند، البته مقدار آن عناصر برای انواع مختلف گیاهان متفاوت است. در بیشتر خاکها مقدار نسبی این عناصر، برابر نیازهای طبیعی گیاه نیست و از آن گذشته زمین نمیتواند این گونه مواد را به اندازه کافی تولید کند و آن مقداری هم که در خاک وجود دارد، به مرور زمان به وسیله گیاه جذب میشود، پس برای بدست آوردن محصول کافی، لازم است همه ساله مواد مورد نیاز را بسته به نوع گیاه به خاک اضافه نمود.
هر چند که عناصر معدنی مقدار کمی از وزن یک گیاه را تشکیل می دهد ولی هر کدام از این عناصر وظایفی را در انجام فعالیتهای حیاتی گیاه و تعادل بین رشد رویشی و زایشی بر عهده دارند و عدم وجود و یا وجود بیش از حد این عناصر در خاک، اختلالاتی را در گیاه بوجود می آورد که روی رشد و نمو گیاه و در نهایت روی کمّیت و کیفیت محصول تأثیر خواهد گذاشت.

عناصر غذایی مورد نیاز گیاه:
بطور کلی تعداد عناصر مورد نیاز گیاه که درمحلول خاک موجود میباشند، شامل 13 عنصر است که بر اساس میزان مصرف گیاه به دو دسته زیر تقسیم می شوند:
Macroelements) -1 ):عناصر پر مصرف و یا بزرگ عناصر عناصری از قبیل: نیتروژن، فسفر، پتاسیم، کلسیم، منیزیم وگوگرد که بیشتر مورد نیازگیاه می باشند را عناصر پرمصرف می گویند.
Microelements) -2 ):عناصر کم مصرف و یا ریز عناصر عناصری چون آهن، منگنز، روی، مس، بُر، مولیبدن و کلر که به مقدار بسیار کم موردنیاز گیاه می باشند را عناصر کم مصرف یا ریزمغذی می گویند.
البته سه عنصرکربن، اکسیژن و هیدروژن هم از عناصر مورد نیاز گیاهند ولی چون این عناصر به فراوانی در هوا و آب یافت می شوند، به عنوان عناصر غذایی خاک محسوب نمی شوند.

علائم ظاهری کمبود عناصر غذایی در درختان میوه:
کمبودهای شدید عناصر غذایی در گیاه به صورت علائمی مختلف قابل مشاهده است که میتوان به مواردی چون تغییر رنگ، سوختگی، توقف رشد جوانه های انتهایی، تغییر شکل میوه ها، تفاوت در عملکرد، زودرسی، دیررسی، کوچک شدن میوه ها، نارسایی در رشد، کاهش گسترش ریشه و کاهش خاصیت انبارداری میو ه ها اشاره نمود.
لازم به ذکر است که نشانه های کمبود، گاهی مشابه هم بوده و همچنین عوامل دیگری چون تغییرات دما، استفاده از سموم، حشرات، باد و دیگر عوامل طبیعی نشانه هایی را از خود به جای می گذارند که مشابه علائم کمبود است. به همین دلیل، تشخیص و معالجه کمبود عناصر غذایی از روی علائم ظاهری باید با احتیاط و به وسیله کارشناسان با تجربه انجام گیرد.

معمولاً کمبود عناصر غذایی در گیاهان ناشی از موارد زیر است:
1)کمبود واقعی: کمبود عناصر غذایی در خاک و یا وجود ترکیب شیمیایی غیر قابل جذب آن برای گیاه.
2)کمبود دروغین: کمبود عناصر غذایی به علت ایجاد شرایط خاص در محیط کشت.

در این حالت ریشه ها قادر به جذب عناصر موجود در خاک نمی باشند مانند موارد زیر:
الف) سرد بودن خاک: در این حالت پتاسیم موجود در خاک جذب ریشه نمیشود.
ب)غرقابی بودن خاک: آهن، مس و کلسیم در خاک غرقابی جذب نمیشوند. به عنوان مثال آبیاری پی در پی در خاک، شرایط احیاء و اکسیداسیون در خاک را فعال نموده و عناصری مثل آهن و منگنز به خاطر اکسیده شدن غیر قابل جذب میگردند.
ج) اسیدیته ( pH) نامناسب: در خاکهای خیلی اسیدی، منگنز و روی و در خاکهای قلیایی آهن، منیزیم و بُر جذب نمیشود.
د) اثر متقابل و منفی عناصر نسبت به یکدیگر: در این حالت حضور یک عنصر باعث عدم جذب عنصر دیگر می شود. مثلاً حضور پتاسیم بیش از حد باعث کمبود منیزیم می شود و یا حضور بیش از حد ازت باعث رشد سبزینه ای گیاه شده و تعادل مصرف برخی عناصر مورد نیاز در گیاه را به هم میزند.

از دیگر دلایل ظهور کمبود عناصر در گیاه، می توان به موارد زیر اشاره نمود:
شستشوی خاک بویژه در خاکهای سبک که باعث کمبود عناصر محلول در خاک مثل ازت و منیزیم میشود. در شرایط اسیدی خاک، این حلالیت برای آهن و کلسیم بروز کرده و شسته میشوند و در شرایط قلیایی شستشوی پتاسیم اتفاق می افتد.
با فشرده شدن خاک و عدم تبادلات گازی در خاک، گاز دی اکسید کربن محبوس شده و با کربناتهای خاک تشکیل بی کربنات داده و رسوب کلسیم میدهد و شرایط قلیایی ایجاد شده در خاک، منجر به کمبود برخی عناصر میشود.
مصرف کود حیوانی نپوسیده در ابتدا باعث میشود تا ازت موجود در خاک صرف پوسیدن کود شده و در نتیجه گیاه با کمبود ازت مواجه شود و از طرفی با مصرف کود حیوانی، میزان بعضی از عناصر، در خاک چندین برابر افزایش یافته و منجر به کمبود جذب دیگر عناصر موجود در خاک میشود. استفاده از کودهای شیمیایی پر مصرف و عدم کاربرد کودهای شیمیایی کم مصرف، منجر به کمبود آنها در خاک شده که لزوم یک مدیریت صحیح در مصرف کودهای پر مصرف و کم مصرف در خاک ضروری به نظر میرسد.
در زمان خشکی و تبخیر بیش از حد ازسطح خاک، برخی نمکهای محلول مثل کلرور پتاسیم و سدیم و کمی هم کلسیم و منیزیم و یا ترکیبات نیترات به سطح خاک آمده و در نتیجه جذب این عناصر برای ریشه امکان پذیر نمیباشد.

برای کسب اطلاعات راجع به توری های محافظ درختان میوه در برابر سرمازدگی، تگرگ، آسیب پرندگان و ... به این سایت مراجعه بفرمایید.
 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ آبان ۹۸ ، ۱۴:۱۷
mehran valizadeh

به علت بافت توری شبکه های توری سایبان (شید) و ضد سرمازدگی، نصب و اتصال این شبکه‌های توری به یکدیگر و یا سازه‌های مجاور درختان و گلخانه ها همراه با چالش بوده و نیاز به دقت و در نظرگرفتن راهی برای کاهش تنش در محل اتصال این شبکه ها می‌باشد. در غیر این‌صورت، پس از نصب این شبکه‌ها و با گذشت زمان، تنش موجود در نقاط اتصال این توری‌ها که با وزش باد تشدید نیز می‌شوند می‌تواند موجب پارگی در نواحی اتصال آنها به سازه های نگهدارنده خود و همینطور محل اتصالشان به یکدیگر شود.

توری ضد سرمازدگی

تقویت کردن لبه‌های شبکه‌ توری از طریق متراکم کردن بافت در حاشیه‌ها موجب می‌شود تا تنش کششی در نقاط اتصال شبکه‌ها به‌طور قابل ملاحظه‌ای کاهش یابد. این طرح که برای اولین بار در سال 1394 توسط واحد تحقیق و توسعه (R&D) مجموعه صنعتی تورینه بافت بر روی کلیه شبکه های توری شامل: توری سایبان (شید)، توری ایمنی ساختمان، توری ضدسرما‌زدگی و توری جمع‌آوری محصول صورت گرفته، نگرانی پاره شدن توری را مرتفع کرده است.

توری ضد سرمازدگی با حاشیه تقویت شده

هم‌چنین، در اوایل سال 1395 شرکت تورینه بافت با مطالعه و بررسی انواع گیره‌های مخصوص نصب شبکه‌های توری موجود در بازارهای اروپایی و آسیایی، اقدام به ساخت و معرفی گیره‌های مخصوص نصب شبکه‌ها کرده که در نتیجه، نصب و استفاده از این محصولات را آسانتر، ایمن‌تر و در عین حال کم هزینه‌تر کرده است.

برای کسب اطلاعات بیشتر به این سایت مراجعه بفرمایید.

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ آبان ۹۸ ، ۱۳:۰۷
mehran valizadeh
سه شنبه, ۱۴ آبان ۱۳۹۸، ۱۱:۱۵ ق.ظ

گلخانه هوشمند

گلخانه را می توان یکی از بزرگ ترین پیشرفت های انسان در یکی از اساسی ترین صنعت ها، یعنی کشاورزی دانست. از همان زمان که رومیان باستان، بوته های خیار را در طول روز بر روی وسیله ی چرخ داری، در مقابل آفتاب قرار داده و شب به جای گرمی منتقل می کردند، بشر فهمیده بود که برای پرورش گیاهان می تواند شرایط مطلوب و لازم را ایجاد نماید. به مرور زمان، محیط های بسته ای ایجاد شد که دیواره های شفاف آن باعث ورود نور خورشید به داخل و بسته بودن فضا باعث به دام انداختن دما می شود. سال هاست که گلخانه ها ظاهری اینچنینی دارند و تغییرات ایجاد شده در آن ها بسیار جزئی بوده است. اما از همان ابتدا، گلخانه با هدف پرورش گیاهان چهار فصل و افزایش بازدهی محصولات گیاهی ایجاد شد.گلخانه های هوشمند باعث تحولی جدید شدند.

تاثیر گلخانه بر کشاورزی
نشا بزرگترین کمکی است که گلخانه ها به زمین ها و محصولات کشاورزی می کند. در طول نشاکاری، دانه در فضای گلخانه و تحت شرایط بهینه رشد می کند و پس از آنکه به یک نهال جوانه زده تبدیل شد، به زمین کشاورزی منتقل می شود و ادامه رشد و میوه دهی خود را در آنجا می گذراند. اینکه نشا چه کمکی به کشاورزی می کند و دلایل اینکه اصلا چرا بذر را نباید از همان ابتدا در زمین کشاورزی کاشت را در زیر می خوانید.

بهینه بودن شرایط پرورش گیاه و رشد سریع آن
کوتاه تر شدن دوره پرورش و رشد گیاهان نشایی و عرضه زودهنگام و پیش از موعد محصولات به بازار (محصولات زودرس)
مصرف بهینه آب
افزایش احتمال جوانه زدن هر بذر و نیاز به بذر کمتر
کاهش شدید ابتلا به آفات و بیماری ها
افزایش بازدهی و کیفیت محصولات به دست آمده
افزایش سود کشاورزان به دلیل افزایش محصولات نوبرانه (زودرس)
کاهش کار فرسایشی کارگران
و بسیاری مزایای دیگر
وقتی گلخانه های معمولی تاثیرات مثبت اینچنین عمیق و گسترده بر کشاورزی دارند، تصور کنید گلخانه های مدرن و بهینه شده تا چه میزان می توانند به بهبود کار کشاورزی و محصولات آن کمک کند.

گلخانه های مدرن با هدف سنتی
گلخانه های مدرن، یک میکرواقلیم ایجاد کرده و در تمام طول سال باعث به ثمر رسیدن محصولات می شوند. اگرچه گلخانه ها با همان هدف قبلی ساخته می شوند اما در طول دهه های اخیر، دستخوش تغییرات چشمگیری شده اند که اتوماسیون و خودکار سازی را می توان مهم ترین آن ها دانست. گلخانه های مدرن قابلیت کنترل و بهینه سازی فاکتورهای محیطی موثر بر گیاهان مثل دما، تهویه، نور و غیره را دارند و شرایط بهینه رشد گیاهان و مصرف بهینه انرژی را تضمین می کنند.

بهینه سازی امور گلخانه ای با گلخانه های هوشمند
اینترنت اشیاء به دلایل فراوان و متنوعی به وجود آمده است اما یکی از بزرگترین اثرات آن، صرفه جویی در هزینه ها و زمان است. درگلخانه هوشمند، میزان کارهای مدیریتی، نظارتی و نگهداری کاهش می یابد.

گلخانه های خودکار و هوشمند جدیدترین نوع گلخانه های موجود هستند که با استفاده از سنسورها، محرک ها و سیستم های کنترلی و نظارتی، این امکان را فراهم می کنند تا نشاکار حتی کیلومترها دورتر از گلخانه تنها با لمس یک دکمه در گوشی هوشمند خود، شرایط و عناصر گلخانه را کنترل کند. گلخانه های هوشمند انواع مختلفی از سیستم های نیمه خودکار و کاملا خودکار را دارند. مسلما سیستم های کاملا خودکار گلخانه کارهای بیشتری را به دوش می گیرند و نیاز کمتری به حضور فرد در آنجا است.

گلخانه هوشمند از طریق همگام شدن با تکنولوژی روز دنیا (هوشمند سازی) باعث بهینه و خودکار سازی کشت محصولات شده و انقلابی در کشاورزی به وجود آورده است. و به همین دلیل است که ادعا می کنیم گلخانه هوشمند، آینده کشاورزی را درخشان رقم می زند.

اجزای کلیدی گلخانه های هوشمند
گلخانه های هوشمند از ماشین هایی استفاده می کنند که قابلیت یادگیری پرورش گیاهان را دارند و اطلاعات مرتبط با گیاهان و اقلیم ایده آل آن ها را به خاطر می سپارند. این سیستم ها می توانند بر اساس یافته های خود توصیه هایی را به کشاورز گلخانه ای ارائه دهند و یا کشاورز می تواند با استفاده از اپلیکیشن مخصوص در گوشی خود، عناصر گلخانه را برای رسیدن به بهترین بازدهی تنظیم کند. به همین ترتیب، او وقت بیشتری برای انجام کارهای دیگر یا گسترش گلخانه حتی در مناطق دیگر دارد.

اگر هوشمند سازی گلخانه به طور موثری انجام شود، عناصر حیاتی بازدهی محصولات شامل دما، تهویه، نور، رطوبت و غیره را می توان به آسانی و حتی از راه دور کنترل و برنامه ریزی کرد.

دما

با نصب یک ترموستات هوشمند در گلخانه می توان دمای مطلوب گیاهان پرورشی را در فضای گلخانه هوشمند حکمفرما کرد. دمای مجاز را به این ترموستات اعلام نمایید تا چنانچه دما کمتر یا فراتر از آن شد، ترموستات به سرعت شرایط را به کمک هوش مصنوعی تشخیص داده و به طور خودکار دما را به حد مطلوب می رساند.

رطوبت

سنسور رطوبت می تواند میزان رطوبت موجود در هوای گلخانه هوشمند را در اپلیکیشن مربوطه در گوشی تان به شما نشان دهد. به علاوه، اگر میزان رطوبت هوا از حد ضروری کمتر یا بیشتر شود، سنسور با پخش زنگ هشدار شما را مطلع می کند تا آسیبی به گیاهان موجود وارد نشود.

کوددهی و آبیاری خاک

سیستم آبیاری هوشمند را می توان پرکاربردترین و جالب ترین گجت در گلخانه هوشمند دانست. این سیستم قابلیت آن را دارد تا میزان رطوبت خاک را سنجیده و در صورت لزوم و به اندازه ی مورد نیاز، خاک را آبیاری کند. سیستم آبیاری هوشمند وظیفه ی کوددهی هوشمند خاک را در کنار آبیاری به دوش می کشد و هر دو را بی نقص و بدون نیاز به دخالت دست انجام می دهد.

غلظت گاز CO۲

دیتکتور گاز یا آشکارساز گاز می تواند غلظت انواع گازهای مختلف از جمله دی اکسید کربن در فضا را تشخیص داده و با پخش زنگ هشدار یا ارسال پیامک به گوشی، شما را از آن مطلع نماید.

تابش نور

با فشار یک دکمه می توانید از خانه یا هرجای دیگری میزان تابش نور بر گلخانه هوشمند خود را کنترل کنید. سیستم سایه هوشمند به شما امکان آن را می دهد که در یک روز داغ تابستانی با لمس صفحه گوشی میزان تابش خورشید به گلخانه را کاهش دهید تا سالم ترین شرایط برای گیاهان گلخانه ای فراهم شود.

پیشرفت گلخانه باعث پیشرفت کشاورزی می شود و اگر توجه ویژه ای به گلخانه ها شود، دیگر لازم نخواهد بود که کشاورز برای کشت و پرورش محصولات خود نماز باران بخواند. به عبارت دیگر، پیشرفت گلخانه باعث می شود که خود کشاورزان در طیف وسیعی شرایط محیطی لازم برای رشد و ثمربخشی گیاهان را فراهم کنند. 

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به این سایت مراجعه بفرمایید.

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ آبان ۹۸ ، ۱۱:۱۵
mehran valizadeh
دوشنبه, ۱۳ آبان ۱۳۹۸، ۰۱:۴۴ ب.ظ

توری ضد سرمازدگی

زمینه‌های کاربرد شبکه توری ضدسرمازدگی:

محافظت از درختان نظیر: مرکبات، سیب، بادام، زردآلو، به، ... و صیفی جات در برابر آسیب سرمازدگی ناشی از یخ زدن شبنم روی درختان و شکوفه ها و هم‌چنین وزش توده های هوای سرد در بازه‌های زمانی از سال که هوا رو به سوز و سردی می‌گذارد.

--------------------------------------------------

مشخصات توری ضد سرمازدگی:

عرض: 2، 4، 5، 6، 8، 10، 12 متر

طول: سفارش مشتری – طول استاندارد: 50 متر

رنگ: سفید، بی‌رنگ، سبز تیره (به درخواست مشتری)

 تراکم بافت: 60% - 80%

--------------------------------------------------

 برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به این سایت مراجعه بفرمایید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۳ آبان ۹۸ ، ۱۳:۴۴
mehran valizadeh
يكشنبه, ۱۲ آبان ۱۳۹۸، ۰۲:۵۲ ب.ظ

باغبانی

پیدایش باغبانی

انسان اولیه غذای خود را با ماهیگیری و شکار و استفاده از گیاهان وحشی تأمین می کرد. در آن دوران انسان به صورت گروههای کوچک یک یا چند خانواری در غارها و معمولاً در نزدیکی منابع مواد خوراکی می زیست و هر خانواده مسئول تهیه غذای خود بوده است. با تشکیل اجتماعات نسبتاً بزرگتر نیازها و در نتیجه وظایف و پیشه های خاص و جدیدی به وجود آمد که ایجاب می کرد گروهی از افراد به کارهایی مانند آموزشی و غیره پرداخته و برای غذای خود متکی به افراد دیگر اجتماع شوند. از این زمان انسان به فکر افتاد که ضمن تشکیل اجتماعات خود در نقاط مناسب غذای خود را نیز به جای جمع آوری تولید کند.

بنابراین کشاورزی در تمدن های اولیه به صورت فنی بسیار ابتدایی شروع گشت. با پیشرفت تمدن و به وجود آمدن اجتماع هایی بزرگتر، اختلاف های گروهی پدید آمد که موجب بروز جنگهای بیشمار شد در نتیجه بشر به خاطر ایمنی دیوارهایی به دور محیط زیست خود ایجاد کردند. به دلیل محدودیت فضای بین این دیوارها کشاورزان اولیه مجبور شدند تعدادی از محصولات خود را مانند غلات که به صورت کشت گسترده یعنی در سطح وسیع و با کار و بازده نسبتاً کم در واحد سطح کاشته می شد به اراضی بیرون شهر منتقل کنند و آن دسته از محصولات مانند سبزی و میوه که  به شکل کشت متراکم یعنی با مراقبت زیاد و محصول بیشتر در واحد سطح تولید می گردید در داخل شهرها بکارند. بدین ترتیب در کشاورزی دو شعبه زراعت یعنی کشت در مزرعه و باغبانی یعنی کشت در داخل باغ به وجود آمد.

تاریخچه باغبانی در ایران :

گفته می شود ایران یکی از اولین کشورهای دنیاست که در آن کشاورزی و تمدن شروع شده و انسان اولیه برای نخستین بار در فلات ایران به کشت و زرع و پرورش دام دست زده است. همچنین گفته می شود که مهاجرت آریایی ها به ایران بر خلاف مشهور مهاجرتی چوپانی و در جستجوی چراگاههای جدید نبوده بلکه مهاجرتی دهقانی و در جستجوی  زمین بهتر برای کشاروزی بوده است. در حفاریهای نقاط مختلف ایران مشخص گردیده که در حدود 3300 سال پیش از میلاد مسیح درخت را در ری، دامغان و کاشان به طور مشابهی نقاشی می کرده اند و بنابراین در آن زمان از لحاظ باغبانی میان نقاط مختلف ایران رابطه برقرار بوده است.

در اوایل قرن چهاردهم هجری قمری با تأسیس اولین مدرسه کشاورزی ایران به نام مدرسه فلاحت مظفری و وارد کردن سیب زمینی و انواع نهال میوه به خصوص سیب و گیلاس از خارج باغبانی ایران توسعه بیشتری یافت و سپس با ایجاد مدارس متوسطه و عالی و دانشکده کشاورزی نیز تأسیس مؤسسات دولتی مختلف از قبیل وزارت کشاورزی ، بانک کشاورزی، بنگاه توسعه ماشین های کشاورزی، موسسه اصلاح و تهیه بذر و نهال و غیره به وضع کنونی درآمد.

اهمیت اقتصادی باغبانی:

در حال حاضر در سراسر دنیا کشور و منطقه ای نمی توان یافت که در آن چندین نوع گیاه باغبانی کشت نشود و درعین حال هیچ نقطه ای را نیز نمی توان پیدا کرد که برای کشت تمام گیاهان باغبانی مناسب باشد. دلیل این امر آنست که هر کدام از گیاهان باغبانی به شرایط آب وهوایی خاصی احتیاج دارند و این شرایط خود مهمترین عامل محدود کننده رشد و نمو آنها به شمار می آید. به همین دلیل آب و هوای هر محل به خصوصی معمولاً برای کشت و پرورش انواع معینی از گیاهان مناسب است. با وجود این محدودیت، از زمان شروع کشاورزی با آنکه هیچ کدام از فرآورده های باغبانی به تنهایی قدرت رقابت با غلات را از نظر اهمیت و میزان تولید نداشته است.

این محصولات روی هم رفته به عنوان یک گروه بسیار مهمی برای تغذیه انسان به شمار می آمده است. تجارب بین المللی فرآورده های باغبانی در زمانهای قدیم به دلیل طبیعت فاسد شدنی این محصولات و عدم وجود وسایل ترابری سریع، چندان متداول نبوده و تنها مقادیر کمی از میوه های مقاوم  مثل خرما، انجیرخشک، کشمش، خشکبارها و ... توسط کشورهای تولید کننده به سایر نقاط صادر می شد و به همین دلیل این محصولات بیشتر جنبه محلی داشته و اهالی هر منطقه به اقتضای شرایط آب وهوایی خود تعدادی از آنها را کشت کرده مورد تغذیه قرار می دادند به عنوان مثال میتوان ازکشت سیب درتمام مناطق معتدله و سردسیر، انبه در هندوستان، موز و خربزه درختی در کشورهای آمریکای جنوبی، نارگیل در جزایر اقیانوس کبیر و خرما در آفریقای شمالی، عربستان و جنوب ایران نام برد.

با شروع قرن بیستم میلادی و ایجاد وسایل سریع ترابری و بخصوص ساخته شدن سردخانه های متحرک، نقل وانتقال سریع و اقتصادی محصولات باغبانی ممکن شد و امروزه محل مصرف بعضی از این محصولات هزاران کیلومتر با محل تولیدشان فاصله دارد. همین امر باعث شده که مناطق خاصی ازجهان که برای کشت گیاه بخصوصی، کاملاً مناسب است همان گیاه را در سطح وسیع تولید و صادر کند. در این مورد در سطح بین المللی میتوان از مرکبات آفریقای جنوبی، استرالیا و آمریکای جنوبی، سیب کانادا و آمریکا و گیاهان زینتی هلند نام برد و در سطح کشوری از انواع سبزی خوزستان و میناب در ایران و کالیفرنیا در آمریکا نام برد که آن را در زمستان تولید کرده به مناطق سردسیر ارسال می دارند.

ارزش غذایی محصولات باغبانی :

در محصولات باغبانی مواد حجم دهنده که همان سلولز و مواد مشابه آن است به فراوانی وجود دارد از همین رو می گویند: سبزیها و میوه ها ملین هستند و نیز به همین دلیل متخصصین تغذیه محصولات باغبانی را به عنوان گروهی مستقل و اصلی در اجزا سازنده غذا می شناسند و غذایی که فاقد آنها باشد کامل نمی دانند در بین محصولات باغبانی خشکبارها دارای بالاترین ارزش غذایی هستند زیرا هم انرژی زا هستند و هم حاوی مقادیر فراوانی پروتئین، املاح و ویتامین می باشند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۲ آبان ۹۸ ، ۱۴:۵۲
mehran valizadeh
شنبه, ۱۱ آبان ۱۳۹۸، ۰۹:۰۱ ق.ظ

انواع پلی اتیلن و کاربرد آنها

پلی اتیلن از انواع پلیمرهای گرمانرم می‌باشد بدین معنا که این ماده با رسیدن به نقطه ذوب خود به حالت مایع و با رسیدن به نقطه انجماد به حالت جامد تبدیل می‌شود. پلی اتیلن سنتز شیمیایی اتیلن است که معمولا از ترکیب نفت خام و گازهای طبیعی به وجود می‌آید. برخی از نام های غیر رسمی آن polythene  یا polyethylyne می‌باشد، علاوه بر این به اختصار PE نیز نامیده می‌شود. پلی‌اتیلن  اکثرا در جهت ساخت ترکیبات پلاستیکی استفاده می‌شود تا به صورت خالص مورد استفاده قرار گیرد.

 

پلی‌اتیلن‌ها خانواده‌ای از گرمانرم‌ها می‌باشند که از طریق پلیمریزاسیون گاز اتیلن (C2H4) بدست می‌آیند. از طریق کاتالیست و روش پلیمریزاسیون این ماده می‌توان خواص مختلفی همچون چگالی، شاخص جریان مذاب (MFI)، بلورینگی، درجه شاخه‌ای و شبکه‌ای شدن، وزن مولکولی و توزیع وزن مولکولی را در آنها کنترل کرد. پلیمرهای با وزن مولکولی پائین را به عنوان روان کننده(Lubricant) به کار می‌برند. پلیمرهای با وزن مولکولی متوسط واکس‌هایی امتزاج پذیر (مخلوط پذیر) با پارافین می‌باشند و نهایتا پلیمرهایی با وزن مولکولی بالاتر از ۶۰۰۰ در صنعت پلاستیک بیشترین حجم مصرف را به خود اختصاص می‌دهند. پلی اتیلن شامل ساختار بسیار ساده‌ای است، به طوری که ساده تر از تمام پلیمرهای تجاری می‌باشد . یک مولکول پلی اتیلن زنجیر بلندی از اتم‌های کربن است که به هر اتم کربن دو اتم هیدروژن چسبیده‌است.

 

انواع پلی اتیلن

طبقه‌بندی اتیلن‌ها بر اساس دانسیته آنها صورت می‌گیرد. که در مقدار دانسیته اندازه زنجیر پلیمر و نوع و تعداد شاخه‌های موجود در زنجیر دخالت دارد.

-LDPE یا پلی اتیلن سبک

این پلی‌اتیلن دارای زنجیری شاخه دار است. بنابراین زنجیرهای LDPE نمی‌توانند بخوبی با یکدیگر پیوند برقرار کنند و دارای نیروی بین مولکولی ضعیف و استحکام کششی کمتری است این نوع پلی اتیلن معمولاً با روش پلیمریزاسیون رادیکالی تولید می‌شود از خصوصیات این پلیمر انعطاف پذیری و امکان تجزیه بوسیله میکرو ارگانی‌ها است.

-LLDPE یا پلی اتیلن خطی با دانسیته پایین

این پلی اتیلن یک پلیمر خطی با تعدادی  شاخه‌های کوتاه است و معمولاً از کوپلیمریزاسیون اتیلن با آلکن‌ها بلند زنجیر ایجاد می‌شود.

MDPE یا پلی اتیلن با دانستیه متوسط است و در تولید لوله‌های پلاستیکی و اتصالات لوله‌کشی معمولاً از MDPE استفاده می‌شود.

-HDPE یا پلی اتیلن سنگین

این پلی اتیلن دارای زنجیر پلیمری بدون شاخه است. بنابراین نیروی بین مولکولی در زنجیره بالا و استحکام کششی آن بیشتر از بقیه پلی اتیلن‌ها است. شرایط واکنش و نوع کاتالیزور مورد استفاده در تولید پلی اتیلن سنگین HDPE موثر است. برای تولید پلی اتیلن بدون شاخه معمولاً از روش پلیمریزاسیون با کاتالیزور زیگلر ـ ناتا استفاده می‌شود.

 

کاربرد پلی اتیلن ها

پلی اتیلن کاربرد فراوانی در تولید انواع لوازم پلاستیک مورد استفاده در آشپزخانه و صنایع غذایی دارد. از LDPE در تولید ظروف پلاستیکی سبک و همچنین کیسه‌های پلاستیک استفاده می‌شود. LDPE در تولید ظروف شیر و مایعات و انواع وسایل پلاستیکی آشپزخانه کاربرد دارد. در تولید لوله‌های پلاستیکی و اتصالات لوله‌کشی معمولاً از MDPE استفاده می‌کنند.

LLDPE بدلیل بالا بودن میزان انعطاف پذیری در تهیه انواع وسایل پلاستیکی انعطاف پذیر مانند لوله‌هایی با قابلیت خم شدن کاربرد دارد. اخیرا پژوهش‌های فراوانی در تولید پلی اتیلن هایی با زنجیر بلند و دارای شاخه‌های کوتاه انجام شده است. این پلی اتیلن‌ها در اصل HDPE با تعدادی شاخه‌های جانبی هستند این پلی اتیلن‌ها ترکیبی استحکام HDPE و انعطاف پذیری LDPE را دارد.

وقتی هیچ شاخه‌ای در مولکول وجود نداشته باشد آن را پلی اتیلن خطی (HDPE) می‌نامند. پلی‌اتیلن خطی سخت‌تر از پلی‌اتیلن شاخه‌ای است اما پلی اتیلن شاخه‌ای آسانتر و ارزانتر ساخته می‌شود. شکل این پلیمر بسیار کریستالی شکل است. پلی اتیلن خطی محصول نرمالی با وزن مولکولی ۲۰۰۰۰۰ تا۵۰۰۰۰۰ است که آن را تحت فشار و دماهای نسبتاً پائین پلیمریزه می‌کنند. پلی اتیلنی نیز وجود دارد که چگالی آن مابین چگالی این دو پلیمر است یعنی در محدوده ۹۲۶/۰ تا ۹۴۰/۰؛ و آن را پلی اتیلن نیمه سنگین یا متوسط می‌نامند.

در صنعت تولید شبکه و کیسه‌های توری بافت راشل از مواد پلی‌اتیلن سنگین (HDPE) استفاده می‌شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر، می توانید به این سایت مراجعه کنید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۱ آبان ۹۸ ، ۰۹:۰۱
mehran valizadeh
پنجشنبه, ۹ آبان ۱۳۹۸، ۱۲:۳۲ ب.ظ

پلیمر چیست ؟

پلیمرها (Polymers):

پلیمرها ، ابرمولکول هایی با وزن مولکولی بسیاربالا هستند .که از واحدهای تکرار شونده تشکیل شده اند .پلیمرها ممکن است آلی (organic ) ،غیرآلی (inorganic)یا آلی ـ فلزی (organometallic )باشند .و ازدیدگاه نحوه ی به وجود آمدن ممکن است مصنوعی یا طبیعی باشند .پلیمرها ازجمله ی مواد ضروری برای بسیاری از صنایع از جمله :چسب ها (adhesives ) ، مصالح ، ساختمانی ، کاغذ، لباس ، الیاف ، پوشش ها ، پلاستیک ها ، سرامیک ، بتون ، کریستال مایع ، مقاومت های نوری و ...هستند .پلیمرها درعلومی همچون :تغذیه ،مهندسی ، بیولوژی ، داروسازی ، کامپیوتر ،اکتشافات فضایی ، بهداشت و محیط زیست اهمیت دارد . 

پلیمرهای غیرآلی که به صورت طبیعی وجود دارند شامل :الماس ها ، گرافیت ، آزبست (پنبه ی نسوز )،شن،عقیق ، فلدسپار ،میکا ،کوارتز ،تالک و ... می شوند . 

پلیمرهای آلی که به صورت طبیعی یافت می شود عبارت اند از :پلی ساکاریدها (پلی کربوهیدرات ها )مانند :نشاسته و سلولز ،نوکلئیک اسیدها و پروتئین ها . 

پلیمرهای غیرآلی ،مصنوعی عبارت اند از :نیترید بور (Boron nitride )، بتون (Concrete )،بسیاری از ابر رسانه های دما بالا و شماری از شیشه ها . 

پلی سیلوکسین ها (Polysi loxanes )که به سیلوکسین نیز معروف اند .نمونه ای از پلیمرهای آلی ـ فلزی محسوب می شود که به صورت مصنوعی تهیه می گردد . 

پلیمرهای مصنوعی که برای در ساختار برخی وسایل استفاده می شود به طور قابل ملاحظه ای از فلزات سبک ترند .این مواد به کاهش میزان مصرف سوخت در وسایل نقلیه و سفینه های فضایی کمک می کند .زمانی که به نسبت برابر وزنی ازپلیمر به جای فلز استفاده کنیم مواد پلیمری حتی از فلز نیز بهتر کار می کنند .مثلاً :(درمورد کشش ).مواد پلیمری باپیشرفت های انجام شده توانایی استفاده برای اهداف مهندسی به عنوان مثال :یراق آلات ، بلبرینگ ها و غشاهای ساختاری را پیدا کرده اند . 

بشر با تلاش برای دستیابی به مواد جدید, با استفاده از مواد ألی (عمدتا هیدروکربن‌ها) موجود در طبیعت به تولید مواد مصنوعی نایل شد. این مواد عمدتا شامل عنصر کربن , هیدروژن, اکسیژن, نیتروژن و گوگرد بوده و به نام مواد پلیمری معروف هستند. مواد پلیمری یا مصنوعی کاربردهای وسیعی , از جمله در ساخت وسایل خانگی , اسباب بازی‌ها, بسته بندی‌ها , کیف و چمدان , کفش , میز و صندلی , شلنگ‌ها و لوله‌های انتقال آب , مواد پوششی به عنوان رنگ‌ها برای حفاظت از خوردگی و زینتی , لاستیک‌های اتومبیل و بالاخره به عنوان پلیمرهای مهندسی با استحکام بالا حتی در دماهای نسبتا بالا درساخت اجزایی از ماشین ألات, دارند.

پلیمرها خواص فیزیکی و مکانیکی نسبتا خوب و مفیدی دارند . آنها دارای وزن مخصوص پایین و پایداری خوب در مقابل مواد شیمیایی هستند. بعضی از آنها شفاف بوده و می‌توانند جایگزین شیشه‌ها شوند. اغلب پلیمرها عایق الکتریکی هستند.

اما پلیمرهای خاصی نیز وجود دارند که تا حدودی قابلیت هدایت الکتریکی دارند . عایق بودن پلیمرها به پیوند کووالانسی موجود بین اتم‌ها در زنجیرهای مولکولی ارتباط دارد. اما تحقیقات انجام شده در سال‌های اخیر نشان داد که امکان ایجاد خاصیت هدایت الکتریکی در امتداد محور مولکولها وجود دارد. این نوع پلیمرها اساسا از پلی استیلن تشکیل شده اند. 

با نفوذ دادن عناصری مانند فلزات قلیایی یا هالوژنها (فرایند دوپینگ) به زنجیرهای مولکولی پلی استیلن به ترتیب نیمه هادی‌های پلیمری از نوع N و P به دست می‌آیند. افزودن عناصر یا دوپینگ سبب می‌شود که الکترون‌ها بتوانند در امتداد اتم‌های کربن در زنجیر حرکت کنند. تفلون از مواد پلیمری است که به دلیل ضریب اصطکاک پایینی که دارد به عنوان پوشش برای جلوگیری از چسبیدن مواد غذایی در وسایل پخت و پز استفاده می‌شود.

ساختار پلیمر

اغلب پلیمرهای متداول از پلیمریزاسیون مولکول‌های ساده آلی به نام منومر به دست می‌آیند. برای مثال پلی اتیلن (PE) پلیمری است که از پلیمریزاسیون با افزایش (ترکیب) چندین مولکول اتیلن به دست می آید. هر مولکول اتیلن یک منومر نامیده می‌شود. با ترکیب مناسبی از حرارت, فشار و کتالیزور , پیوند دوگانه بین اتم‌های کربن شکسته شده و یک پیوند ساده کووالانسی جایگزین آن می‌شود. اکنون دو انتهای آزاد این منومر به رادیکال‌های آزاد تبدیل می‌شود, به طوری که هر اتم کربن یک تک الکترون دارد که می تواند به رادیکالهای آزاد دیگر افزوده شود. از این رو در اتیلن دو محل ( مربوط به اتم کربن) وجود دارد که مولکولهای دیگر می توانند در آنجا بدان ضمیمه شوند . 

این مولکول با قابلیت انجام واکنش , زیر بنای پلیمرها بوده و به (مر) یا بیشتر واحد تکراری موسوم است. واحد تکراری در طول زنجیر مولکول پلیمر به تعداد دفعات زیادی تکرارمیشود. طول متوسط پلیمر به درجه پلیمرزاسیون یا تعداد واحدهای تکراری در زنجیر مولکول پلیمر بستگی دارد. 

بنابراین نسبت جرم مولکولی پلیمر به جرم مولکولی واحد تکرای به عنوان (درجه پلیمریزاسیون) تعریف شده است .با بزرگتر شدن زنجیر مولکولی ( در صورتی که فقط نیروهای بین مولکولی سبب اتصال مولکولها به یکدیگر شود) مقاومت حرارتی و استحکام کششی مواد پلیمری هر دو افزایش می یابند. 

به طور کلی فرایند پلیمریزاسیون می‌تواند به صورتهای مختلفی مانند افزایشی , مرحله‌ای و .... انجام گیرد. در پلیمریزاسیون افزایشی , تعدادی از واحدهای تکراری به یکدیگر اضافه شده و مولکول بزرگتری را به نام پلیمر تولید می کنند. در این نوع پلیمریزاسیون ابتدا در مرحله اول رادیکال آزاد, با دادن انرژی (حرارتی , نوری) به مولکول‌های اتیلین با پیوند دوگانه و شکست پیوند دوگانه , به وجود می آید. 

سپس رادیکال‌های آزاد با اضافه شدن به واحدهای تکراری مراکز فعالی به نام آغازگر شکل می‌گیرند و هر یک از این مراکز به واحدهای تکراری دیگر اضافه شده و رشد پلیمر ادامه می‌یابد . از نظر تئوری درجه پلیمریزاسیون افزایشی می تواند نامحدود باشد, که در این صورت مولکول زنجیره ای بسیار طویلی از اتصال تعداد زیادی واحدهای تکراری به یکدیگر شکل می گیرد. 

اما عملا رشد زنجیر به صورت نامحدود صورت نمی گیرد.هر چه قدر تعداد مراکز فعال یا آغازگرهای شکل گرفته بیشتر باشد , تعداد زنجیرها زیادتر و نتیجتا طول زنجیرها کوچکتر می‌شود و بدین دلیل است که خواص پلیمرها تغییر می‌کند. البته سرعت رشد نیز در اندازه طول زنجیرها موثر است . هنگامی که واحدهای تکراری تمام و زنجیرها به یکدیگر متصل شوند, رشد خاتمه می‌یابد. 

از دیگر روش‌های پلیمریزاسیون, پلیمریزاسیون مرحله‌ای است که در آن منومرها با یکدیگر واکنش شیمیایی داده و پلیمرهای خطی را به وجود می‌آورند. در بسیاری از واکنش‌های پلیمریزاسیون مرحله ای مولکول کوچکی به عنوان محصول فرعی شکل می گیرد . این نوع واکنش‌ها گاهی پلیمریزاسیون کندنزاسیونی نیز نامیده می‌شوند.

برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت زیر مراجعه بفرمایید :

https://toorineh.com/

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۹ آبان ۹۸ ، ۱۲:۳۲
mehran valizadeh